Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetfraude, een poging tot oplichting waarvan jij het doelwit bent. Phishing start met een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een persoon of onderneming die je kent. Maar dit is slechts schijn. De e-mail is eigenlijk afkomstig van criminele hackers die uit zijn op jouw kredietkaart- en bankrekeningnummers, wachtwoorden, financiële gegevens, je willen aanzetten tot betalingen, enzovoort.

Hoe je jezelf kan beschermen

De verzenders van een phishing e-mail kunnen je vragen om je persoonlijke gegevens aan hen te bezorgen via e-mail of in te vullen op een website. Doe dit nooit, ook al lijkt de e-mail echt van hey! te komen. Hey! zal nooit via e-mail jouw klantennummer, login, wachtwoord of pincode opvragen.

De verzenders van een phishing e-mail kunnen je ook aanzetten om een (achterstallige) betaling te voldoen. Hey! zal je enkel om een betaling vragen op basis van een factuur of herinneringsbrief, en dit enkel via overschrijving op het rekeningnummer BE05 2100 2335 9975.

Opgelet voor valse sms'jes

Er circuleren momenteel ook valse sms'jes met de vermelding dat je factuur twee keer is betaald of dat er een pakje voor je wordt verstuurd. Er wordt gevraagd om een formulier in te vullen op een site. Zowel het sms'je als de link zijn vals.

Wij verzoeken je om niet op de link te drukken en het formulier voor de zogezegde terugbetaling niet in te vullen. Het kan een virus op je toestel downloaden, die dan naar al je contacten ook valse sms'jes verstuurd. Je factuur kan hierdoor dan ook ontploffen…

Opgepast voor phishing pop-ups!

Heb je onlangs pop-up advertenties op je smartphone ontvangen dat je iets gewonnen hebt of kans maakt op een geschenk van Hey!? Ga hier niet op in! Vul je persoonlijke gegevens niet in en sluit de pop-up.

Opgepast met phishing op sociale media-kanalen

Er zijn nu ook pogingen tot phishing via sociale media als Facebook Messenger, Whatsapp, Instagram en dergelijke. Er wordt bijvoorbeeld naar het gsm-nummer gevraagd, al dan niet in combinatie met een sms-code. Let erop dat je geen persoonlijke gegevens doorgeeft aan iemand die zich voordoet als een gekend bedrijf of iemand die je kent. Bij Hey! communiceren we enkel via onze officiële sociale media-profielen.

Houd dit dus zeker goed in het oog en geef je persoonlijke gegevens niet zomaar door.

Slachtoffer van oplichting?

  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer (+32) (0)70 344 344 (0,30 euro/min) om je bankkaarten te blokkeren.
  • Contacteer meteen je bank (via de officiële kanalen).
  • Contacteer ook je lokale politie door het dichtstbijzijnde politiekantoor op de hoogte te stellen van je komst en vervolgens het nummer van het proces-verbaal door te geven aan je bank en je eventuele verzekeraar.
  • Stuur de frauduleuze e-mail door naar verdacht@safeonweb.be en naar het specifieke e-mailadres voor phishing van je bank.

Meer informatie kan je ook steeds terug vinden op de website van www.safeonweb.be

Vond je je antwoord?

Wat was er mis?

Vertel ons waarom het niet hielp en hoe we het beter kunnen doen?