Hoe veilig surfen en identiteitsdiefstal vermijden ?

Hoe kan ik identiteitsdiefstal voorkomen?

Op internet is het aantal pogingen tot fraude toegenomen.

"Ik heb een e-mail ontvangen waarin staat dat ik een bestelling heb ontvangen, terwijl ik helemaal niets heb besteld".

"SMS met een link om een cadeau op te halen, terwijl ik aan geen enkele wedstrijd heb meegedaan".

"Mail met de mededeling dat ik een dubbele betaling heb gedaan terwijl dat niet zo is op mijn account".

Is dit jou ooit overkomen? Dit zijn pogingen tot fraude!

Je moet voorzichtig zijn als het gaat om cybercriminaliteit. Het is een poging tot piraterij of oplichting. Dit zijn criminelen die al je persoonlijke gegevens proberen te achterhalen om zich je identiteit toe te eigenen of om geld van je bankrekening te stelen. 

Dit kan gebeuren via je computer, je smartphone, je tablet... Je kan ook frauduleuze telefoontjes ontvangen.

Hier zijn een paar tips om identiteitsdiefstal te voorkomen:

  • Beveilig je wachtwoorden
  • Installeer antivirussoftware en werk deze regelmatig bij
  • Beveilig je WiFi-verbinding
  • Activeer de firewall van je computer

Open geen bijlagen van "verdachte" e-mails en klik niet op links.

Als je twijfelt, zoek het dan eerst uit, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn

Beantwoord geen onbekend nummer uit het buitenland of een verdacht sms-bericht.

Wat moet je doen als je het slachtoffer bent van identiteitsdiefstal en er een hey! contract op jouw naam is opgesteld?

Als je het slachtoffer bent van identiteitsdiefstal, is het eerste wat je moet doen contact opnemen met de lokale politie en aangifte doen. Als de identiteitsdiefstal betrekking heeft op een hey! contract op je naam, kan je een standaarddocument gebruiken en aan de politie voorleggen.

Dit document en een kopie van het ticket kun je vervolgens naar ons terugsturen via onderstaand online formulier. Zo kunnen we je "valse" contract annuleren en de kosten kwijtschelden.

Zorg er ook voor dat je in je procesverbaal alle details geeft van wat er is gebeurd. De naam van het hey! bedrijf moet zichtbaar zijn in je verklaring, evenals de klantencode of het telefoonnummer van de betrokken persoon.

Vond je je antwoord?

Wat was er mis?

Vertel ons waarom het niet hielp en hoe we het beter kunnen doen?