Alles over je eerste factuur en de berekening pro rata

1. Je eerste factuur is hoger dan gedacht. Klopt dat wel?

Ja, dat is perfect normaal! Je betaalt je abonnement altijd vooruit, voor de maand die komt. Als je abonnement bijvoorbeeld op 10 mei ingaat en je factuurdatum is 15 mei, dan betaal je niet voor de eerste dagen (van 10 tot 14 mei), maar voor de periode van 15 mei tot 14 juni.

Het is als het reserveren van je plek voor de hele maand, zelfs als je die plek nog niet volledig gebruikt. Je eerste factuur kan dus hoger lijken, maar dat is omdat die meer dan alleen die eerste paar dagen omvat.

2. En die berekening pro rata, wat is dat?

Pro rata is de manier waarop we je factuur berekenen als je abonnement ergens in het midden van de maand ingaat. Je betaalt enkel voor het gedeelte van de maand dat je je abonnement hebt gebruikt.

Als je abonnement bijvoorbeeld op 31 januari ingaat, betaal je enkel voor 31 januari. Daarna betaal je voor de hele volgende maand (van 1 tot 28/29 februari).

Dat is een eerlijke manier om enkel te betalen voor wat je ook echt hebt verbruikt.

3. Ik ben van tariefplan veranderd. Waarom lijkt mijn factuur zo hoog?

Geen stress! Als je je abonnement verandert, kan het zijn dat je eerstvolgende factuur over een langere periode dan enkel een maand gaat.

Je betaalt je abonnement immers vooruit, maar de verandering wordt onmiddellijk na je aanvraag toegepast. Je krijgt dus een krediet voor de dagen waarop je nog op je vorige abonnement zat, en daarna word je voor de resterende periode gefactureerd aan het nieuwe tarief.

Bijvoorbeeld: je verandert van tariefplan op 10 mei. Je krijgt een krediet voor de dagen van 10 tot 14 mei en daarna betaal je vanaf 15 mei het nieuwe tarief.

4. Er staan kosten buiten bundel op je factuur. Wat is dat?

Kosten buiten bundel is alles wat niet in je abonnement is inbegrepen en waarvoor je extra moet betalen. Bijvoorbeeld:

  • Bellen of surfen buiten je abonnement
  • Bellen, sms'en of surfen in een land buiten de EU
  • Bellen naar speciale nummers (0900, 0909 enz.)
  • Multimedia-aankopen (betalende sms'en, tickets enz.)
  • Administratiekosten voor herinneringen of onbetaalde facturen (bv. 10 € voor de tweede of derde herinnering)

Ook herinneringen voor onbetaalde facturen kunnen kosten met zich meebrengen:

  • Eerste herinnering: gratis
  • Tweede en derde herinnering: telkens 10 €
  • Vierde herinnering (ingebrekestelling): gratis

5. En als ik besluit weg te gaan bij hey!, word ik dan terugbetaald?

Ja, als je je abonnement vooruit hebt betaald en je stopt tijdens de maand, dan wordt het teveel betaalde bedrag afgetrokken van je volgende factuur. Die terugbetaling kan je aanvragen via de chat of via WhatsApp.

Vond je je antwoord?

Wat was er mis?

Vertel ons waarom het niet hielp en hoe we het beter kunnen doen?